29 April 2010

Bekalan makanan ayam musim Hujan

Dalam hidup ni, kita perlu mencari  ilmu pengetahuan agar kita dapat sesuaikan keadaan dalam apa jua keaadaan...
bak kata pepatah masuk kandang kambing megembek 
dan masuk kandang harimau 
kita cabut lari he he he..
nati habis tinggal tulang kan kan kan baru tahu..
Bila jauh merantau luas pengetahuan, 
ini aku nak kongsikan pengalaman aku tinggal 
dikampung ni, iaitu
jemur nasi untuk kegunaan musim hujan, bekalan ini biasanya boleh
diperolehi secara percuma dikedai-kedai makan
atau 
tempat kenduri, biasanya banyak nasi yang tidak habis akan dibuang saja. 
Daripada dibuang baik dijemur sehingga betul kering dan 
apabila musim hujan, nasi yang kering tu dimasukkan kedalam bekas bersama air
dan apabila dah kembang, makanan tersebut boleh diberikan kepada ayam
atau itik
Ini gambar contoh yang aku ambik kat kampung..

3 comments:

Hazzy Ishak berkata...

kalau kat bandar xde ayam itik
sebab tu nasi dibuang macam tu je

Ummi Fitrah berkata...

Tul jgk kata Hazzy tu, saya duk kat kampung tak ada pelihara ayam,so sebelum ni saya pun buang semua nasi yang lebih..

Ummi Fitrah berkata...

Tul jgk kata Hazzy tu, saya duk kat kampung tak ada pelihara ayam,so sebelum ni saya pun buang semua nasi yang lebih..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...