10 Oktober 2010

BANJIR, LINDUNGI RUMAH ANDA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Banjir adalah bencana alam  yang boleh berlaku pada bila-bila masa. Masalah yang serius terutamanya jika kediaman terletak di kawasan zon banjir. kemusnahan yang berpunca daripada banjir boleh merosakkan harta benda dan tapak rumah. Oleh kerana itu, andaperlu mencari kaedah yang bersesuaian untuk melindungi kediaman daripada mengalami kemusnahan yang berpunca daripada iar atau banjir. Apa yang peting, kaedah tersebut mampu untuk melindungirumah daripada bencana ini untuk beberapa tahun. Berikut adalah beberapa tips untuk melindungi rumah anda daripada dimusnahkan oleh banjir

Sentiasa Peka
     1. Sentiasa peka dengan ramalan cuaca.Setiap kali terdapat risiko banjir berhampiran kawasan tempat tinggal anda mula bertindak dengan mengumpul barang-barang berharga di tempat yang mudah dicapai sekiranyan anda dikehendaki meninggalkan kawasan rumah.
     2. Anda mesti memahami di bahagian mana dan apa yang boleh menyebabkan rumah anda tidak mampu untuk menghadapai banjir. Kemudian selenggara rumah anda dan kerap melakukan pemeriksaan terutamanya di bahagian paling emah pada struktur rumah anda.

Sistem Saliran
     1. Periksa sistem saliran di luar rumah anda. Pastikan sistem air bawah tanah di kediaman anda tidak memerangkap tanah ke dalam saluran.Jika kediamaan anda terletak di kawasan aliran hujan yang menghala ke arahrumah, bina sistema saliran yang boleh mengalirkan air hujan agar menjauhi kawasan rumah anda
     2. Periksa sekiranya terdapat retaka atau sumbat pada sistem saliran. Saliran bawah tanah yang tersumbat boleh menyebabkan banjir.
     3. Sekiranya rumah anda terletak di kawasan yang mudah dilanda banjir, tembok penghalang bajir dapat menyokong menghalang air banjir daripada masuk ke dalam rumah.
     4. Pasang pengadang kalis air pada tapak rumah. Pengadang bergetah dapat membantu menyalurkan air menjauhi tapak rumah melalui saliran berpelapik jubin di sekeliling rumah anda

Elektrik
     1. Pemanasan air, relau dan panel elektrik perl diletak di tempat yang lebih tinggi. Tingikan soket elektrik sekurang-kurangnya 1.5 ,eter dari lantai.
     2. Potong perkhidmatan bekalan pada pemutus arus sekiranya sistem elektrik dan saluran keluar berkemungkinan berda dibawah paras air.
    
Rumah
    1. Guna jubin seramik untuk lantai amba juga lebih baik daripada permaidani kerana lebih mudah dibersihkan. Simen kapur pada dinding berbanding simen gipsum. Gantikan pintu kyu dan bingkai cermin kepada bahan jenis UPVC yang difabrikasi.
     2. Tanam lebih banyak tumbuhan hijau dan pokok di kawasana rumah anda untuk membantu menghalang hakisan tanah. Hakisan menyumbang kepada banjir dan degredasi sisa disekitar rumah anda.
     3.Walaupun menaikkan rumah lebih tinngi daripada aras paras banjir memerlukan kos yang tinngi, namun kaedah ini merupakna antara kaedah yang paling berkesan untuk melindungi rumah anda, lebih-lebih lagi sekiraya anda tinggaldikawasan zon banjir.

Lain-lain.
     1. Limpahan pada sinki dan tab mandi boleh menyebabkan bencana. Nada boleh mengelakkan dengan tidak meninggalkan bilik air tanpa pengawsan semasaiar masih mengalir. Tutu paiap setiap kali anda selesai menggunakannya.
    2. air tandas yang melimnpah juga mendatangkan masalah besar dan sukar untuk dielakkan. pastiakn anda menyimpan pelocok di dalam tandas sebagai langah berjaga-jaga dan jangan membuang tisu, pasir kumbahan atau lampin pakai buang ke dalam lubang tandas.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...