18 Mac 2010

PERUBAHAN KULIT SEWAKTU HAMIL

Pada dasarnya, kulit mempunyai kemampuan beradaptasi mengikut perubahan itu. Ia dinamakan daya elastik kulit. Walau bagaimanapun, bagi ibu hamil kulit yang terelastik dipaksa mengembang sehimhha ke paras maksimun untuk diselaraskan dengan pertumbuhan janin. Ia membuatkan kulit mengembang dan sememangnya ibu hamil memerlukan perawatan tambahan untuk mengatasinya.
    1. Masalah jerawat
banyak dialami oleh wanita hamil akibat perubahan hormon. Masalah jerwat biasanya berlaku pada trimester pertama. pada masa ini produktiviti hormon estrogen semakin meningkat. Oleh itu, bersihkan wajah setiap malam atau sebaik sahaja pulang dari tempat kerja
    2. Garis kehamilan
Ia garisan berwarna coklat yang menggaris secara vertikal bermula dari bahagian pusat
. garis itu terjadi di sepanjang kehamilan. Ia meningkatkan produktiviti melamin. Sebaik sahaja wanita hamil melahirkan,garis kehamilan ini akan berwarna gelap lalu berubah menjadi lebih jelas.
    3. Gatal dan iritasi
Kegatalan dan iritasi berlaku akibat pergeseran kulit selepas berat badan ibu hamil bertambah. Ia dapat dikesan di sekitar bahagian berlipat seperti bawah payudara, perut, paha dan ketiak. Iritasi juga menyebabkan rasa gatal sehingga mengganggu aktiviti ibu hamil.Kegatalan bertambah teruk apabila ibu hamil menggaru kawsan iritasi dan ia boleh menyebabkan berlakunya jangkiatn kuman. Bagi mengurangkan kegatalan, ibu hamil boleh memcuba menyapukan losen pelembap pada kawasan yang bermasalah. Sekiranya masalah tidak berkurangan, segera dapatkan rawatan doktor.
   4.Hiper pigmentasi
Ia juga dinamakna perubahan pigmen dengan lapisan berbeza-beza. Keadaan inilah yang menyebabkan melasma atau topeng kehamilan iaitu lapisan kehitaman timbul di permukaan pipi, dahi, hidung, ketiak, kawasan kemaluan, pha dan bahagian pusar. ia menjadi lebih teruk sekiranya ibu hami sering terdedah kepada cahaya matahri. Maka itu, gunakan krim pelindung untuk mengurangkan masalah hiper pigmen. Secara umumnya, masalah ini kana hilang dengan sendiri selepas setahun bersalin.
   5.Selulit
Masalah selulit muncul di permukaan kulit. Bentuknya seperti gelombang bak kulit limau. Biasanya ia terjadi di sekitar paha, punggung, perut, pinggul, betis, dan lengan. Selulit pada ibu hamil terjadi akibat peningkatan kadar hormon estrogen dan progestron secara mendadak sehingga tubuh menghasilkan ekstrsk lemak yang disimpan untuk melindungi janin.
    6.rekahan
Sretchmark atau rekahan merupakan tanda parut berupa jaluran putih di permukaan kulit. Puncanya disebabkan regangan kulit secara drastik

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...